Träning mot skador och sjukdomar

Det är härligt med utomhusaktiviteter och offpister, men det är samtidigt lätt att skada sig. Särskilt vad gäller knän och leder när man åker i branta backar. Med styrketräning och rätt typ av sjukgymnastik tar man sig tillbaka till äventyren igen.

running-runner-long-distance-fitness-40751Det finns många gym i vårt land, men det finns färre som har personlig service på hög nivå. Det finns dock gym i Haninge som erbjuder både träning och rehab. Det är den ultimata kombon av sjukvård och friskvård. För när man skadat sig kan det vara svårt att veta hur man ska träna, samtidigt som man alltid blir friskare och starkare både psykiskt och fysiskt när man just tränar – och tränar på rätt sätt.

Det går att skada sig även i dans

Ja, nu behöver man ju inte ens åka offpist för att råka skada sig. Det kan hända även inomhus under lugnare former. Det finns bland annat Anders Öfvergård vara med om under träningen inför en tävling i Let’s Dance. Den arga snickaren och hans värkande rygg och nacke går det att läsa mer om i denna artikel i Aftonbladet.

Träning är bra för mycket

Det är inte bara gratis att motionera, det är även som medicin för kroppen – helt utan biverkningar. Dessutom ger det långsiktiga fördelar. Den som tränar regelbundet blir mindre känslig för smärta eftersom träningen sätter igång smärtstillande endorfiner och hormoner som höjer humöret. När det kommer till nedstämdhet ger träning nästan en omedelbar effekt. Det spelar inte så stor roll vad för aktivitet du tar dig för, bara du rör på dig.

I en artikel i Expressen står det att motion och träning förebygger och behandlar både fysisk och psykisk sjukdom, det är vetenskapligt bevisat. Men för att det ska fungera krävs, som med det mesta annat, kontinuitet. Det vill säga att du regelbundet tränar, gärna flera gånger i veckan, minste en halvtimme. Träning kan motverka huvudvärk om du kör lugnare pass med yoga och mindfulness, det kan även bidra till att minska astma eftersom du får minskad andfåddhet när du tränar upp din fysiska förmåga. Personer som lider av astma rekommenderas att träna med simning, bollspel, cykling, promenader samt styrketräning av olika slag – inte minst på gym. Du kan träna som vanligt alltså, bara du känner av kroppen och hur den reagerar. Mer om att träna upp immunförsvaret bland annat, kan du läsa om i MåBra.

 
 

About the author

More posts by